Filmpremiere: Marin student-bootcamp Midt-Norge

Se hva masterstudenter fra hele landet fikk oppleve da de møtte havbruksnæringen i Trøndelag!

Nitten studenter fra ulike studieretninger, høyskoler og universiteter fikk møte sjømatnæringen på Hitra og Trondheim.

Gjennom en intens uke i november ble de filmet av dokumentarfilmskaper Ingvill Warholm fra Warholm Film.

Her kan du se filmen:

Bedriftsbesøk på Hitra og Trondheim

Studentene, Sett Sjøbein og Icelandic Startups dro til Hitra for å begynne bootcampen. Det første bedriftsbesøket var med Kystmuseets visningssenter ut til Lerøy, for å se både smoltproduksjon og oppdrettsanlegg.

– Å få se selve anleggene og størrelsene på dem, har vært en øyeåpner for å få forstå problemstillingene i bransjen, sier Eirik Kjevik som studerer informatikk på Universitetet i Oslo.

Studentene fikk også besøke AKVA group før bootcampen fortsatte i Trondheim. Her fikk de møte Sjømat Norge, FHF, BioMar og Seaweed Energy Solutions.

– Det er mange som ikke skjønner hvor stor denne næringa er! Å få opp kunnskapen i Norge og få flere til å engasjere seg er viktig for fremtiden, sier Frida Remøy Eggesbø som studerer markedsføringsledelse på Høyskolen Kristiania.

Løste oppgave om rent hav

Etter bedriftsbesøkene og foredrag om innovasjon og entreprenørskap av Icelandic Startups, skulle studentene løse en utfordring.

Oppgaven handlet denne gangen om rent hav. Gruppene fikk 48 timer på seg til å utvikle ny teknologi og/eller design for å redusere avfall og utslipp hos havbruksnæringen. Underveis fikk de hjelp av mentorer fra Skretting, AKVA group og Innovasjon Norge.

Vant med konsept om elektrifisering

Gruppene presenterte konseptene sine foran en fagjury fra næringen, som besto av Sølvtrans, FHF, Kystmiljø, AKVA group og Seaweed Energy Solutions.

Fiskeriminister Harald Tom Nesvik delte ut prisen på Teknologi- og servicekonferansen, som var arrangert av Sjømat Norge. Vinnergruppen var BLUENERGY, som utviklet et konsept med eletrifisering av energibanker på oppdrettsanleggene.