Stolt ung fisker

-Ikke alle vet hva de går til når de begynner på videregående skole. For elever som velger Fiske og fangst, er det viktig at de får bli med fiskefartøyene ut på fiskeri tidlig i skolegangen for å finne ut om de trives med sjølivet. Jeg har vært om bord i en uke og har allerede lært mye og stortrives, sier Stein-Helge Eide fra Malangen i Troms.

Stein-Helge Eide er 17 år og elev på Fiske og fangst VG2 på Senja Videregående skole Skolested Gibostad. Han er nå ute i 3 praksisuker på «Odd Lundberg» fra Gratangen i Troms. Sett Sjøbein drar om bord for å treffe den unge fiskeren mens båten er en snartur innom Ålesund. Det er ruskevær langs kysten og Stein-Helge møter meg i landgangen og ønsker velkommen ombord. Reder Geir Lundberg sørger for at paraplyen ikke får bli med inn.

Se video fra møtet med Stein-Helge her: Video

I Styrhuset hører vi havnevakta snakke på radiosenderen med en av alle båtene som kommer inn til Ålesund i dag for å finne ly for været noen timer. De fleste av båtene er kommet inn fra makrellfeltene i Norskehavet.

Stein-Helge har nettopp fått oppleve sluttspurten i fisket etter makrell. Etter bare ei uke om bord er unggutten storfornøyd og full av opplevelser.
-Jeg viste litt om hva jeg gikk til. Jeg er vant til å være med på sjøen og har selv en gammel fiskeskøyte på 33 fot (ca 10 m) som jeg har tenkt å registrere i Fiskeridirektoratets fartøyregister til vinteren. Da kan jeg bli registrert som Blad A fisker, dvs. fritidsfisker, og benytte helger og fritid til å drive fiske med garn og juksa.
Jeg har alltid likt å drive med hardt arbeid, så jeg har klart meg godt også med de fysisk tunge takene om bord. For selv på morderne fartøy som Odd Lundberg så er det noen tunge tak innimellom.

-Vi dro ut på fiskefeltet i Norskehavet om kvelden. På ettermiddagen dagen etter var vi i gang med fisket. Skipperen hadde observert mye fisk på sonaren. Nota gikk i sjøen to ganger, men det var bomkast begge gangene. Det kan være at makrellen var for liten og ikke hadde noe i nota å gjøre. Det var litt ruskete utpå så vi la oss til ro for natta. Etter hvert prøvde vi 3 nye kast, men fikk ikke noe da heller, men derimot hull i nota fordi den hektet seg på thrusteren- det er sånt som skjer.

Så vi måtte i land for å reparere nota, det gjorde vi hos Fosnavåg notbøteri i Fosnavåg. Der tok vi nota på land og fikk ho sydd. Vi fikk også hjelp fra en dykker i Redningsselskapet til å sjekke at thrusteren var i orden og at det ikke hang noen rester fra nota på den. Den var heldigvis rein.
Vi dro så på havet igjen og hadde to kast med gode treff. Blei noen tonn i hvert kast.

– Hvor mye er «noen tonn» Stein-Helge?

Tja, noe over 100 tonn makrell i det andre og knappe 300 tonn i det første svarer Stein-Helge, som allerede har blitt vant til de store kvantumene. Vi tok totalt ca 430 tonn makrell i disse to kastene, dette var siste rest av båtens makrellkvote for i år. Her var også 56 tonn skolekvote inkludert.
Fangsten leverte vi på Vikomar på Harøysundet og fikk fra kr 12,55 til 12,90 per kilo, en veldig bra pris.
Hva slags arbeidsoppgaver har du om bord?

Jeg jobber ute på dekk og gjør alt jeg får lov til der. Jeg har også vakter i styrhuset sammen med skipper. Det er viktig å tenke litt selv og ta i et tak der det trengs, og når jeg ikke har noe å gjøre så spør jeg de andre om det er noe jeg kan gjøre. Jeg har lært mye om not. Jeg liker faktisk også å vaske båten med høytrykk og å få skru. Vedlikeholdsarbeid er viktig.

Har fiskerlivet gitt deg mersmak?

JA!

Hva er det egentlig ved fiskerlivet du liker så godt?

-Vi har varierte dager, noe nytt hver dag og jeg lærer mye. Vi lever tett og må forholde oss til hverandre, det er viktig med godt humør og her om bord har vi et veldig fint miljø. Vi får jo også være mye ute i naturen. Når vi har fritid så sover vi, ser på film og følger med på tv og internett og jeg sjekker snappene til vennene mine. Og det er kjempegod mat ombord, variert kost med både fisk og kjøtt og mye annet godt. Stuerten om bord i en fiskebåt er veldig viktig for trivselen.
Når vi kommer inn i messa treffer vi resten av mannskapet som akkurat sitter i tv-stua og diskuterer med stuerten hvor de kan få tak i god fisk å ha med i provianten nå når de skal på havet igjen. Det konkluderes med at de må en tur til utsalget til Longvafisk i Gangstøvika for å få tak i den beste fisken. Der selger de hyse som er frossen om bord i line- eller trålfartøy med fabrikk om bord.

Diskusjonen i messa forflytter seg inn på rekruttering. -Skolegangen bør endres slik at elevene får komme tidligere på havet for å teste om de liker dette, sier en av mannskapet. Sett Sjøbein er enig. I Danmark har de en skolemodell der elevene først gjennomgår et sikkerhetskurs og så blir sendt på havet for å prøve seg. Så kommer teorien senere. I Norge er det gjerne sånn at det er de mest skoleleie elevene som får komme seg på havet rett etter 10. klasse gjennom særskilte skoleløp. Men også de som går ordinært skoleløp burde får denne sjansen tidlig når det finnes rederi som er innstilt på å ta dette ansvaret for at elevene skal få prøve seg.
Stein Helge har imidlertid fått prøvd seg på sjøen før og viste hva han gikk til. -Jeg har vært med far min på fiske, og i 9.klasse hospiterte jeg på Gibostads skolesjark. Når jeg gikk i 10.klasse så fikk jeg prøve meg på en brønnbåt i havbruksnæringen, men det var ikke noe for meg. Det er fiskeri jeg liker.

I dag har vi vært hos skipshandler Sverre Eidsvik her i Ålesund for å kjøpe mannskapseffekter. Det er en fantastisk butikk, og som et lite museum, forteller reder Geir Lundberg. Geir som nå skal på fri tur har begge sønnene sine om bord, den ene i styrhuset og den andre i maskinrommet. Den neste generasjon er nå i ferd med å ta over drifta på sjøen.

I går var hele mannskapet ute på middag for å feire at årets makrellkvote er tatt etter en vellykket sesong.-Vi hadde en kjempegod middag med gjengen på Egon i Ålesund, sier Stein-Helge. Det er artig å være innom nye havner. I tillegg til fiskerihavner har jeg nylig vært i Trondheim. -Jeg dro til fiskerimessa i august, på NorFishing. Bodde hos onkelen min som bor i byen, og dro på messa flere dager. Det er en svær messe og det var mye spennende utstyr å se.
Neste år starter læreperioden din mot fagbrevet, vet du hvor du vil gjennomføre lærlingtiden din?
-Nei, jeg vet ikke ennå hvor jeg får læreplass. Jeg vil ta læretiden på en stor båt, og det er fisker jeg skal bli. Hugo på opplæringskontoret for fiskerifag vil nok hjelpe meg å finne plass om jeg ikke klarer det selv. I løpet av skolegangen får vi kystskippersertifikatet, men det er fisker på store havgående fartøy jeg har lyst å være. Og så vil jeg drive fiske med min egen lille båt på fritiden.

Hvilket råd vil du gi andre elever som vil dra ut som fisker?

-Engasjer deg! Spør om det er noe du kan gjøre- og hvis at du virkelig vil være om bord. Ha godt humør, det hjelper for alle. Det er både dritjobber og artige jobber om bord. Alt må gjøres og det er bare å ta det med godt humør.
-Jeg trives kjempebra ombord, det er flott gjeng her og alle står på.

-Nå drar vi videre til Mjølstadneset i Herøy der vi skal hente en ventil til vakumanlegget som sug opp fisken fra rommet når vi losser fangsten. Så drar vi sørover til Egersund for å hente bruket vårt som ligger og venter på oss hos Egersund Trål. Da blir det å rigge om og dra i Nordsjøen på sildefiske.

2 nye og spennende uker om bord i MS Odd Lundberg skal Stein-Helge få oppleve. Sett Sjøbein ønsker unggutten og resten av mannskapet lykke til, takker for seg og trasker ut i regnværet med paraplyen som reder Geir sørger for at Sett Sjøbein får med seg så den ikke bringer ulykke for fiskerne. Nok en gøy dag på jobb for Sett Sjøbein, denne gang ikke for å overbevise ungdom at sjømatnæringen er fremtiden, denne gang var det for å treffe dyktige og stolte ambassadører for fiskeryrket som er overbevist om at de har verdens beste jobb.

Sett Sjøbein laget en film med Stein Helge, vil du se den? Sjekk filmen på Sett Sjøbeins Youtube-kanal her:  https://youtu.be/n9NlY9X-oBE

Her kan du følge Odd Lundberg T-260-G sin ferd til fiskefeltene:     http://www.odd-lundberg.no/liveais