Marin Student-bootcamp- Utfordringen er tatt!

Fullt program for studentene som deltar på marin student-bootcamp!

Bootcampens andre dag ble startet med en aldri så liten morgensstrekk, før studentene ble kastet ut i gruppeoppgaver. Første utfordring i dag var forretningsideer som skulle klekkes ut og pitches til resten av forsamlingen. Icelandic Startups hold forelesning om innovasjon, med eksempler på innovasjon i marin næring. img_2817

Klokken 10 søndag morgen ble gruppene de skal jobbe i de neste dagene kunngjort, og spenningen var til å ta og føle på. De kom raskt i gang med ulike mindre caser for å bli bedre kjent, med hverandre og med sjømatnæringen. Janita orienterte om Fiskeri og havbruksnæringens forskningsfond og Sett Sjøbein, hva er formålet og hva driver de med?

Etter lunsj gikk turen ut på sjøen. Dagens middag skulle fangstet, og med to båter var det duket for en aldri så liten konkurranse om å få mest fisk. Det ble en lett match for studentene i den største båten, som fikk både torsk, sei og hyse. Vel tilbake på Sommarøya var det duket for enda en konkurranse, men denne gangen mellom gruppene og nå skulle fangsten fileteres. Innsatsen var upåklagelig, og filetene ble overlevert til kjøkkenet så middagen var sikret. 

img_3020

Grytidlig mandag morgen gikk turen videre til Tromsø, og Kystens Hus. Gode foredrag i rekke og rad fra Nofima, Norges Sjømatråd, Hermes, Universitetet i Tromsø og Norges Råfisklag. Mye informasjon på kort tid, og kanskje noe overveldende for studenter som ikke har så mye kjennskap til næringen fra før? Lærerikt og informativt var det vertfall, og det er ingen tvil om at det er mange dedikerte ansatte i norsk sjømatnæring. Bootcampens utfordring for studentene ble lansert kl. 17.00 og etter det har det vert fullt kjør med arbeid i gruppene for studentene for å løse oppgaven:

How can we increase seafood consumption among young people in Norway and internationally?

  • Develop physical product, software solution, marketing campaign or a new service that focuses on whitefish (cod, saithe and haddock) and is produced in Norway.
  • Make a business plan and a presentation in which you describe the solution; channels, team, communication, finance etc.

 

img_3134

img_3167

 

Tirsdag morgen gikk turen til Karls fisk og skalldyr der de fikk innføring i hvordan det er å være en totalleverandør av sjømat. Videre på programmet tirsdag står møte med mentorer, og middag med Youngfish på Mathallen. Mat er viktig slik at de er skjerpet og konserterte til å jobbe videre med oppgaven som skal leveres onsdag kl.12.00. img_3218

 

Tidligere oppdateringer fra Marin Student-bootcamp:

Lørdag 15.oktober 2016

20 utvalgte studenter fra ulike studieretninger ved landets universiteter og høyskoler møttes i dag i Tromsø for å delta på årets bootcamp, der de skal bli bedre kjent med sjømatnæringen. Hos Ivan Lorentzen Fiskeforretning på Brensholmen møtte vi Ingvard Lorentzen, fjerde generasjon fiskekjøper som viste oss rundt på bruket og gav studentene en grundig innføring i hvordan det er å drive fiskemottak. Studentene var aktive og spurte mange gode spørsmål underveis. Dagen har ellers blitt bruk til å bli bedre kjent med Sett Sjøbein, Icelandic Startups og ikke minst hverandre. I morgen venter en ny spennende dag, med faglig påfyll og aktiviteter ute på sjøen.

img_2647

Om Marin Student-bootcamp:

Tjue kloke studenter er plukket ut blant søkere fra alle universiteter og høyskoler i Norge. I løpet av en uke får de besøke spennende bedrifter og møte kreative mennesker. Studentene vil få en relevant utfordring for sjømatnæringen, som skal løses og legges frem for en jury. Vinnerbidraget vil bli presentert på Torskefiskkonferansen 2016, torsdag 20.oktober. Konferansen arrangeres av Norges Sjømatråd i samarbeid med DNB, Norges Råfisklag og Sjømat Norge.

Følg gjerne campen på #marinbootcamp16 i sosiale medier.

Marin student-bootcamp 2016 finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). Sett Sjøbein står for organiseringen.

 

Marin student-bootcamp 2016