Markedsanalytiker

Ove Johansen er utdannet sivilmarkedsfører fra Handelshøgskolen BI og jobber som markedsanalytiker for Norges Sjømatråd. Han vet det meste om kvitfisk, tørka og saltfisk. Hvor mye fanges? Hvem spiser den, hvorfor og hvordan? Ved hjelp av tallkunnskap og markedsføring legger han grunnlaget for prisfastsetting, markedsutvikling, ja til og med deler av nasjonalbudsjettet i Norge.

Statistikk, tallknusing, analyse. Ord som ikke nødvendigvis får ungdom på jakt etter framtidas yrkesvalg til å hoppe av stolen i glede og begeistring. Men det kan endre seg. Etter å ha hørt om Ove Johansens spennende hverdag.

Litt av utfordringa når en lærer matematikk og statistikk på skolen er hva skal det brukes til?  Når en ser det, blir det mer forståelig og gir langt mer mening, forteller Ove.

Arbeidsdagen til Ove går ut på å følge med på hva som skjer i verden innenfor kvitfisk og konvensjonell sektor. Konvensjonell sektor er klippfisk, tørrfisk og saltfisk. Kvitfisk er ferske og frosne produkter. Han henter inn kunnskap om hvor mye som fiskes og produseres i Norge, men også om hvor mye som fiskes i Alaska eller hvor mye Pangasus som oppdrettes i Vietnam. Dette er produkter som konkurrerer med fiskeprodukter fra Norge. Samtidig må han ha kunnskap om markedet. Portugal er det største markedet for norsk torsk fordi de spiser så mye salt- og klippfisk, men også Spania, Frankrike, Italia, Storbritannia og Brasil er storspisere av fisk fra Norge.

Visste du forresten at nasjonalretten på Jamaica inneholder norsk klippfisk av sei, spør Ove. Den heter Ackee and saltfish – har navnet etter en frukt og spises varm til frokost.

Ove forteller levende om opplevelser i fjerne himmelstrøk. Om høstens reise til Karibien, Jamaica og den Dominikanske republikk. Med ett er det ingen ting ved jobben som høres kjedelig ut lenger.

Hva er det som gjør at franskmenn er villig til å betale mer for norsk torsk, enn torsk fra Polen? Spør Ove. Ja, hva er det, spør jeg.

Det er fordi den norske torsken vokser opp i kaldt klart vann og at norske fiskere er veldig flinke til å behandle råstoffet sitt. Vi har også mange gode historier å fortelle om skreien som kommer til land, om lofotfiske og lange tradisjoner som en fiskerinasjon, sier han.

Ove Johansen tar med seg kunnskapen om markedene hjem til norske fiskere og politikere. En del av jobben handler om å presentere statistikk og markedskunnskap på en lettfattelig og engasjerende måte. Når rapporter er laget, skal dette ut til næringa. Derfor står han ofte foran flere hundre mennesker og tegner og forklarer om trender og utviklingstrekk. Det er veldig givende og utfordrende å skulle gjøre vanskelig materiale tilgjengelig, sier han.

Hvorfor fisk?

Jeg vokste opp i Båtsfjord i Finnmark og allerede som 12-åring fikk vi lov å jobbe i loddesesongen etter skoletid. Da fikk vi leksefri og kunne jobbe fram til klokka 23.00 om kvelden. De som var året eldre fikk lov til å jobbe lenger utover natta. Som 14-åring la jeg om saltfisk og som 15-åring jobbet jeg på rekefabrikk. Ja, og så har jeg jobbet i fileten da, forteller han.

Så en markedsanalytiker er ingen ”tørr tallknuser”, men en som ved hjelp av tall og statistikkverktøy får møte verden med norsk sjømat. Resten av denne dagen skal han levere underlag for Finansdepartementet i arbeidet med årets nasjonalbudsjett og så skal han finne fram oppskrifta på nasjonalretten i Jamaica, slik at vi kan bli inspirert til en litt annerledes forkost!